سایت خبری تحلیلی DALEL

www.dalel.ir
سایت خبری تحلیلی DALEL
سایت تحلیلی سیاسی فرهنگی اجتماعی استاد علی اکبر دارابکلائی
۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۳۶

هویت مطلوب افسران جنگ نرم

جبهه‌ی مقابل نظام اسلامی به‌دنبال تغییر هویت دینی و انقلابی جوان ایرانی، و گرفتن امید، نشاط و انگیزه از آنان است و تنها راه مقابله با این رویارویی پنهان و پیچیده، تربیت جوانانی متدین، انقلابی، پاکدامن، مصمم، هوشیار، پرانگیزه، امیدوار، اندیشه‌ورز، شجاع و فداکار» به‌عنوان «افسران جنگ نرم» است

روزی که جوانان به عنوان نخستین ایمان آورندگان به پیامبر رحمت(ص)، حضور خود را در عرصه‌های گوناگون انقلاب توحیدی اسلام جشن گرفتند، نگاه بشریت معطوف به مکتبی شد که با «فطرت» و «طبیعت» همة انسان‌ها خصوصاً نسل جوان هم خوانی داشت، نگاهی که در طول قرن‌ها موجب گرایش نسل جوانی شد که کرامت و عزت خود را در «هویت دینی» جست و جو کردند. تکرار این حادثه بزرگ، در انقلاب اسلامی و نقش محوری جوانان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و پس از آن جان فشانی این قشر در پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌ها، از همان روزهای نخست، دشمن را بر آن داشت تا با به کارگیری همه ابزارها خصوصاً «رسانه های جمعی»، جوان ایرانی را از «هویت بازیافته دینی» خود جدا سازد و با این رویکرد خود، انقلاب را از سرمایه ای بزرگ در پیشبرد اهداف خود محروم سازد؛ اما هدایت‌های عالمانه و دلسوزانه امام و جانشین برحقش، این قشر به خدا پیوستة از دنیا رسته را در مسیر دفاع و تبلیغ و ترویج انقلاب در میدان باقی گذارد. در نگاه امام (ره) و رهبری، تحول درونی و هویت‌یابی قشر جوان ریشه در ارادة‌ خداوند داشت و از این رو امام(ره) به صراحت فرمودند: «این تحول روحی، این تحولی که در جوان‌های ما پیدا شد، این دست خدا بود، بشر نمی‌تواند در ارواح مردم این طور مؤثر باشد(صحیفه امام، ج ۹، ص ۴.)

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با هزاران نفر از اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، یکی از عرصه‌های مهم رویارویی نظام جمهوری اسلامی با جبهه‌ی استکبار را موضوع جوانان دانستند و تأکید کردند: « جبهه‌ی مقابل نظام اسلامی به‌دنبال تغییر هویت دینی و انقلابی جوان ایرانی، و گرفتن امید، نشاط و انگیزه از آنان است و تنها راه مقابله با این رویارویی پنهان و پیچیده، تربیت جوانانی متدین، انقلابی، پاکدامن، مصمم، هوشیار، پرانگیزه، امیدوار، اندیشه‌ورز، شجاع و فداکار» به‌عنوان «افسران جنگ نرم» است»(۱/۲/۹۵).

همچنین رهبر انقلاب فرمودند: « در جنگ نرم، دو افسر با دو هویت متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد؛ یک افسر که مورد پسند جمهوری اسلامی است و یک افسر که مورد پسند جبهه‌ی استکبار است و حضور هر یک از این دو نوع افسر می‌تواند سرنوشت نبرد را تغییر دهد»( ۱/۲/۹۵). لذا ضروریست در نوشتاری موجز به واکاوی برخی از مصادیق هویت مطلوب جوان انقلابی و دانشجو بعنوان افسران جنگ نرم بپردازیم.

مصادیق هویت مطلوب افسران جنگ نرم

۱. آرمان خواهی

یکی از عناصر ضروری در ساخت هویت یک ملت بحث ذخیره معنویت در وجود آحاد یک است . در همین راستا مقام معظم رهبری از آرمانخواهی به عنوان مقدمه معنویت افزایی و بالتبع آن ساخت هویت ملت یاد می کنند: "اگر ذخیره‌ی معنوی در وجود انسان از حد لازم پایینتر رود، انسان دچار لغزش ها و گمراهی های بزرگی خواهد شد. معنویت در وجود یک انسان، برای او مایه‌ی هدفدار شدن است؛ زندگی او را معنا می‌کند و به آن جهت می‌دهد. همچنان که آرمانهای معنوی و اخلاقی، زندگی یک جامعه و یک کشور و یک ملت را جهت دار می‌کند؛ به تلاش و مبارزه‌ی آنها معنا می‌دهد و برای انسان هویت می‌سازد. وقتی یک ملت و یک کشور از آرمان های اخلاقی و معنوی تهی شد، هویت حقیقی خود را از دست می‌دهد و مثل پر کاهی می‌شود؛ گاهی به این طرف، گاهی به آن طرف می‌رود، گاهی دست این، گاهی هم دست آن می‌افتد." ( ۱۷/۰۷/۱۳۸۱ )

رهبر معظم انقلاب آرمان ها را به دو دسته آرمان درجه یک و آرمان های خرد تقسیم بندی می کنند و این مجموعه از آرمان ها را در یک منظومه و سلسله مراتب ترسیم می کنند. همچنین ایشان در سخنان شان آرمان کلان جمهوری اسلامی ایران را ایجاد تمدن اسلامی می دانند که برای تحقق آن نیاز به تحقق یکسری آرمان های درجه یک احساس می شود. ایشان در این زمینه می فرمایند: « آرمان های نظام اسلامی ـ که در حقیقت آرمانهای اسلامی است ـ یک منظومه‌ای است، یک مجموعه‌ای است، مراتب مختلفی هم دارد؛ بعضی از اینها اهداف غائی‌تر و نهائی‌ترند، بعضی‌ها اهداف کوتاه‌ مدتند ( آرمان خرد)، اما جزو آرمان هایند همه‌ی اینها را باید دنبال کرد.»

مؤلّفه‌ی اوّل عبارت است از آرمان ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی؛ که این اهداف و آرمانها مطلقاً نبایستی از نظر دور بشود؛ که آرمان نظام جمهوری اسلامی را میشود در جمله‌ی کوتاهِ "ایجاد تمدّن اسلامی" خلاصه کرد. تمدّن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادّی میتواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزّتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگی جهان طبیعت؛ تمدّن اسلامی یعنی این؛ هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است. " (۱۴/۰۶/۱۳۹۲)

از منظر رهبری باید از گروهی نام برد که «واقع بین آرمانگرا» هستند. این گروه مدعی اند واقعیت ها را باید دید اما باید از ارزش های خود دفاع کرد. لذا «فعال دانشجوئی آرمانخواه که واقعیتها را هم میشناسد، هرگز نباید در هیچ شرائطی احساس انفعال و بن‌بست کند. یعنی نباید از آرمانخواهی دست برداشت؛ نه در هنگام پیروزی‌های شیرین، نه در هنگام هزیمت های تلخ. ما در عرصه‌ی دفاع مقدس پیروزی‌های بزرگی داشتیم، هزیمت های تلخی هم داشتیم. امام (رضوان الله علیه) سفارش می کردند و می گفتند: نگوئید شکست، بگوئید عدم‌الفتح.» (بیانات معظم له در دیدار دانشجویان‌ ۰۶/۰۵/۱۳۹۲)

بنابر این، رهبر انقلاب افسران جنگ نرم را کسی می دانند که فساد، تجمل، پیشرفت را می بیند اما آرمان های خود را هم فراموش نمی کند و درصدد تغییر «شرایط موجود» به سمت «وضعیت مطلوب» است.

۲. کمک به پیشرفت کشور

نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر کشور برای پیشرفت محسوب می شود. الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی بدون نیروی انسانی متعلق به ایران و اسلام که متخصص و کارکشته باشد میسر نیست از این جهت مقام معظم رهبری روی نیروی انسانی تمرکز دارند. «این عنصری که در این کارگاه عظیم با همت و تلاش خود و با هدایت و کمک استادان، ارزش افزوده و فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند، دانشجوست. و یقینا با این نگاه، دانشگاه مهمترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ی کشور است؛ یعنی هیچ یک از زیرساخت‌های گوناگون کشور اهمیت و نقش دانشگاه را ندارد؛ چون دانشگاه نیروی انسانی را تربیت می‌کند که مهمترین سرمایه‌ی کشور نیروی انسانی است.» (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ ۲۴/۰۹/۱۳۸۷)

۳. کمک به اتحاد ملی

افسران جنگ نرم درصورتی در راستای الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی گام بر می دارند که نخستین گامشان اتحاد ملی و انسجام اسلامی باشد.

«تشکل‌های دانشجوئی مواظب باشند هدف هایشان را گم نکنند. هدف های اصلی تشکل‌های دانشجوئی همان چیزهائی است که بر روی طاق بلند جنبش دانشجوئی نوشته شده: ضدیت با استکبار، کمک به پیشرفت کشور، کمک به اتحاد ملی، کمک به پیشرفت علم، حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانی ملت ایران برای غالب آمدن بر توطئه‌ها و بر دشمنی‌ها؛ اینها هدف اصلی است؛ این را باید فراموش نکنند.» (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ ۲۴/۰۹/۱۳۸۷)

۴. کمک به پیشرفت علم (عزت و مرجعیت علمی)

اقتصاد دانش بنیان پایه اساسی اش علم و دانش است. علم هم بدون پژوهشگر و دانشجو و دانشگاهیان پیشرفت نخواهد کرد.«عرض کردیم که کشور باید به عزت علمی برسد. هدف هم باید مرجعیت علمی باشد در دنیا؛ همین طور که بارها عرض کرده‌ایم.» (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ ۲۴/۰۹/۱۳۸۷) علم در اینجا شامل تمامی علوم از جمله علوم انسانی می شود.« یکی از کارهای لازم، تشکیل جلسات فکری وسیعی است که مجموعه‌ی دانشجوئی، همراه با مجموعه‌ی حوزوی، با برنامه‌ریزی خوب، میتواند به وجود بیاورد تا بنشینند درباره‌ی مسائل گوناگون فکر کنند. گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحیح میتواند همان ثمراتی را ببخشد که ما در زمینه‌های مسائل علم و فناوری و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنی شکوفائی، آوردن حرف نو به میدان اندیشه». (بیانات معظم له در دیدار دانشجویان ۰۷/۰۷/۱۳۸۷)

۵. ضدیت با استکبار

نکته مهم اینست که ابتدا باید شاخصی برای شناسایی استکبار داشت تا بعد به مبارزه با ان پرداخت. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی استکبار یعنی «دخالت در امور دیگران بر مبنای منافع خود» که دانشجویان را به مبارزه با آن دعوت می کند. « استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه‌ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسانها و ملّتهای دیگر را دارد، در همه‌ی کارهای آنها مداخله میکند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد میداند، حقّ تحمیل بر ملّتها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ‌کس نیست؛ این معنای مستکبر است.» (بیانات معظم له در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان ۱۲/۰۸/۱۳۹۲)

« این جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته‏شده‏ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه ... بوده است.... اگر کسی مدعی جنبش دانشجوئی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست. دست جنبش دانشجوئی نمی‏تواند در دست کسانی باشد که در فلسطین قتل عام می‏کنند، در عراق جنایت می‏کنند، در افغانستان مردم را از دم تیغ می‏گذرانند؛ این جنبش دانشجوئی نیست. جنبش دانشجوئی خصلت و خاصیتش در کشور ما لااقل این‏جور است- شاید در خیلی از کشورهای دیگر هم باشد- که ضد استکباری، ضد سلطه، ضد دیکتاتوری و طرف‏دار عدالت است. (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ ۲۴/۰۹/۱۳۸۷)

۶. حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانی ملت ایران با دشمن

برای مقابله با دشمن، اولین گام شناخت دشمن و اهداف و شیوه های او به منظور مقابله با آن است. «سیستم تبلیغاتی دشمنان، رادیوهای بیگانه و اذناب و دنباله های آنها در داخل تلاش می کنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ایران را در مورد آینده مأیوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامی جلوگیری نمایند و در برابر این هجوم، باید ... به روشنگری صحیح و اقتاع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور , ۱۱/۰۷/۱۳۷۹) «ملت و دولتی تسلیم می شود که دشمن را درست نشناسد یا دچار فساد و بدبختی باشد , اما اگر دشمن شناسی بود آن وقت شعارها , شعارهای روشن و آگاهانه یی خواهد بود». (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان ۱۲/۰۸/۱۳۷۸).

«دانشجویان عزیز! ببینید که دشمن در محاسباتِ خود عنصر دانشجو را وارد می‏کند. البته از مدّتی پیش وارد کرده است؛ اما حالا دشمن به صورت عملی می‏خواهد با عنصر دانشجو، بازی کند. هوشیاری شما، آگاهی شما، ایمان شما و دقّت نظر شما باید دشمن را ناکام کند. هرچه می‏توانید، در موضع یک انسان آگاه و هوشیار عمل کنید. مملکت متعلّق به شماست، نگذارید این کشور، این منابع، این قدرت عظیم و این منطقه‏ حسّاس به دست دشمن بیفتد. خودتان را آماده کنید.» (بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه ۰۸/۰۵/۱۳۷۸)

۷. عدالتخواهی

دانشجوی انقلابی و افسر جنگ نرم از منظر رهبر معظم انقلاب باید عدالتخواه باشد و شاخص هایی هم برای عدالتخواهی قرار می دهند که عبارتند از «مصداق سازی نکردن»، « نرنجیدن»، مواظب « قانون دان قانون شکن بودن» می باشد.

« شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند ... اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست... پشتوانه‌ی این فکر هم با همه‌ی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگی‌تان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنیدوقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید.... هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند... این را بدانید... وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافری است رنجیدن.» (بیانات معظم له‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز ۱۴/۲/۱۳۸۷)

۸. مبارزه علیه فساد

فساد یکی از عواملی است که باعث دلسردی مردم از حکومت ها می شوند لذا به همین دلیل مقام معظم رهبری از همه خواهان مبارزه با فساد می شود. «هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه می‌یابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته می‌شوند پاسخ می‌طلبد. و همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضائی عملکرد قاطعانه برای ریشه‌کن کردن این فسادها را مطالبه می‌کند. امروز این مهمترین و مطرح‌ترین مسئله‌ی کشور ماست و نسل جوان انقلابی، متعهد و مؤمن نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت بماند.» (پیام مقام معظم رهبری به‌ دومین‌ همایش‌ سراسری‌ جنبش‌ دانشجویی ۰۶/۰۸/۱۳۸۱)

۹. ضدیت با اشرافیگری

یکی از دلایل انقلاب اسلامی ایران مبارزه با خلق و خوی اشرافیگری است که در مسئولان وجود داشت. لذا وجود این صفت زشت در مسولین باعث دلزدگی مردم به ویژه فقرا می شود. مقام معظم رهبری از جوان انقلابی و افسر جنگ نرم مبارزه با اشرافیگری را می خواهد که الیته در چارچوب منطق و اخلاق باشد.

«آرمان گرایی جوان ایرانی ما عبارت است از ترسیم آینده یی با این خصوصیات. ما نظام و کشوری می خواهیم که پیشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بیدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب آلوده نباشند؛ کشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبرای از فساد باشد؛ طبقه ی اشراف بر آن حاکمیت نداشته باشد - چه اشراف سنتی، چه طبقه ی جدیدی که ممکن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند » (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه های استان کرمان ۱۹/۲/۱۳۸۴)

«ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافیگری و اسراف و زیاده‏روی را - که واقعاً بلای بزرگی است - از جامعه‏مان ریشه‏کن کنیم، با حرف و گفتن نمیشود؛ که از یک طرف بگوئیم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عملمان جور دیگر است! باید عمل کنیم. عمل ما بایستی مؤید و دلیل و شاهد بر حرفهای ما باشد تا اینکه اثر بکند. این خوشبختانه هست. فاصله‏تان را با طبقات ضعیف کم کرده‏اید و کم نگه دارید و هر چه که ممکن است آن را کمتر کنید». (بیانات معظم له در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت ۲/۶/۱۳۸۷)

۱۰. مبارزه باگرایش های انحرافی

از ویژیگی های افسران جنگ نرم و جوان انقلابی باید پیشگام بودن در عرصه های مختلف است. به دلیل همین پیشگام بودن در معرض بسیاری از عقاید و اندیشه ها قرار می گیرد که لازمه آن مبارزه درست و عقلانی با آن توسط جوانان انقلابی است. نتایج اقدامات دانشجو در این مبارزه می تواند برای جامعه اثرهای مثبت و منفی بالایی را داشته باشد.

لذا رهبر انقلاب یکی از خصوصیاتی که برای افسران جنگ نرم بر می شمارد مبارزه با گرایش های انحرافی است.« این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجوئی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافیگری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است.» (بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ ۲۴/۹/۱۳۸۷)

آفات پیش روی افسران جنگ نرم

۱. تخلف از اوامر رهبر

همانطور که پیروزی از امر رهبری انقلاب مایه پیروزی بود، یقیناً تخلف از اوامر و دستورات رهبری نیز موجب شکست خواهد بود. جالب اینجاست که قرآن به سه آفت از آفات یاد شده در آیه ای اشاره مـی کند و شـکست مسلمین را در جنگ احد بدست لشگریان قریش معلول همین سه عامل می داند. چنانکه پیروزیشان را در جنگ بدر معلول خستگی ناپذیری و وحدت و اطاعت امر رهبری می داند، لذا می فرماید: «خداوند وعده خود را به شمار (درباره پیروزی بر دشمن در احد) راست گفت در آن هنگام کـه دشمنان را به فرمان او به قتل می رساندید تا اینکه سست شدید و در کار خود بنزاع پرداختید و بعد از آنکه خداوند به شما نشان داد آنچه را که دوست داشتید (از غلبه بر دشمن) سر به نافرمانی گذاشته و عصیان کردید و . . .».

۲. رجعت تدریجی به ارزش های فرهنگی طرد شده

بدیهی است که در هر جامعه انقلابی با سقوط سیستم سیاسی بلافاصله ارزش های مسلط بر آن محو نمی گردند، تأثیر ارزش های مزبور به طول مدت سلطه آن ها بر جامعه و نـفوذ بر مسأله فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بستگی دارد. در واقع هر چه طول مدت مبارزه برای پیروزی انقلاب کمتر بـاشد آثار ارزش های نظام پیشین دوام بیشتری می یابد از جمله این ارزش های مذموم از نـظر رهبران انقلاب اسلامی راحت طلبی، فساد اخلاق، رشوه خواری و . . . می باشد. در صورتی که یک مبارزه مستمر و طولانی با ارزش های فرهنگی گذشته بعمل نیاید تدریجاً با رشد مجدد آن ارزش ها مـوجبات انحراف و آلوده کردن ارزش های اصیل انقلابی را فراهم می سازد و سیرت انقلاب را ناپاک می کند.

۳. خستگی نیروهای انقلابی و از دست دادن روحیه انقلابی

یکی دیگر از آفت هایی که متوجه افسران جنگ نرم است، گاهاً سستی در جناح انقلابیون می باشد که خود را بصورت کناره گیری از صحنه به دلیل موفقیت انقلاب و به ثمر رسیدن آن خستگی و یأس از انقلاب به دلیل مواجه شدن با مشکلات و عدم موفقیت در حل آن ها ناامیدی از پیاده شدن معیارهای ایدئولوژیکی و . . . نشان می دهد.

همه اینها خود آفات انقلاب اند که باید نیروهای انقلابی توجه داشته باشند و همان شور و شوق زمان انقلاب را در خود حفظ نموده و در برابر مشکلات کمر خم نکرده و در مقابل همه شدائد استقامت به خرج دهند تا انقلاب بطور کامل بثمر بنشیند و از خطر سقوط رهایی یابد و گرنه با کمترین سستی و کناره گیری، انقلاب با امواج خطرها مواجه خواهد شد.

۴. کناره گیری و انزوا مدیران لایق و متعهد

یکی دیگر از آفات که هویت مطلوب جوان انقلابی و افسر جنگ نرم را ممکن است تهدید کند، کناره گیری و انزواطلبی مدیران لایق و متعهد بخاطر تنزه و قـداست طلبی اسـت. چنین افرادی با احساس مسئولیت شرعی از برخورد با مشکلات و موانع و جوسازی های غلط نباید بهراسند و کماکان باید در صحنه حضور داشته باشند وگرنه در غیر این صورت امکان نفوذ فرصت طلب ها و عوامل ناصالح وجود خواهد داشت. آنگاه است که انقلاب از مسیر اصلی منحرف شده و چه بسا به ضد خود تبدیل خواهد شد.

۵. اختلاف

همانگونه که وحدت و یکپارچگی ملت و مسئولین و گردانندگان انقلاب مایه پیروزی انـقلاب است، در مقابل اختلاف و تشتت ملت با هم و یا اختلاف مسئولین رده بالای نظام که قهراً موجب دو دستگی مردم نیز خواهد شد باعث شکست انقلاب و به سقوط کشیدن آن خواهد بود. لذا برای حفظ انقلاب باید از هر نوع اختلاف و تشتت که به حق بدترین آفت انقلاب اسـت پرهیز نمود وگرنه با وجود اختلاف نفوذ ابرقدرت ها و دشمنان در یک طرف درگیر آسان بوده و شکست انقلاب حتمی خواهدشد.

۶. خود باختگی

یکی دیگر از آفات هویت مطلوب جوان انقلابی که مسیر انقلاب را ممکن است عوض کرده و انقلابیون را از بین راه از کارشان پشیمان و منصرف کند، خودباختگی در مقابل قدرت های حاکم و استعماری است. زیرا وقتی که یک مبارز انقلابی در برابر یـک حکومت استعماری قیام کند و بعد در اثر مشاهده بعضی از پیشرفت های آن حکومت استعماری خود را ببازد دیگر توان مبارزه با او را نخواهد داشت. لذا یکی از آفات اصلی سیرت و صورت انقلاب همین خودباختگی می تواند باشد. بنابراین مردم انقلابی نباید در برابر قدرت های استعماری حس خفت و خواری نموده و خود را ذلیل بدانند. اگر جامعه اسلانی در برابر آنان قد علم نماید و آنان را از اریکه قدرت به زمین بکشد و خود را از تحت سلطه آنان بیرون آورد، آنان دیگر از چنین قدرتی برخوردار نخواهند بود.

۷. ناآگاهی و عدم توجه به حیله ها و نقشه های ضدانقلاب

اگر افسران جنگ نرم و جوانان انقلابی احزاب و گروه های مخالف را شناسایی نکرده و به طرح ها و نقشه های شان آگاهی نداشته باشند آنان براحتی و بزودی می تواند انقلاب را از بین برند. لذا علم شناخت دشمن چه داخلی و چه خارجی و ناآگاهی نسبت به نقشه های شوم آنان هم یکی از آفت های سیرت و صورت انقلاب می تواند تصور شود.

۸. بازگشت از معنویت

انقلابیون بخصوص در انقلاب اسلامی ایران با یک نیت خاص و معنویتی مخصوص انقلاب را آغـاز کرده اند. لذا تا زمانی که به همان معنویت شان باقی بمانند و درصدد خدمت به بندگان خدا باشند، انقلاب مـحفوظ خواهد ماند ولی اگر پس از بدست گرفتن قدرت به فکر دنیا و امـور مادی بیفتند و از آن حـالت قداست زمان انقلاب بگذرند این اولین زنگ خطر برای انقلاب خواهد بود.

۹. کاهش حساسیت و مشارکت عامه در مسایل نظام

کاهش حساسیت و مشارکت افسر جنگ نرم در مسائل سیاسی، اجتماعی و در کلیه صحنه های تصمیم گیری نیز به عنوان یک آفت باعث آن می گردد که حکومت از صلابت و اتقان گذشته بی بهره گشته و زمینه سست شدن ارکان انقلاب فراهم آید. از این رو تأکید و توجه به حضور دایمی و آگاهانه نیروی های انقلابی در کلیه مراحل شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب ضروری است که در غیر این صورت مسیر نهضت و انقلاب در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده نخواهد بود.

منابع و مأخذ

۱) امام خمینی، "ولایت فقیه"، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ هجدهم، ۱۳۸۸

۲) باهنر، محمد جواد، "مباحثی پیرامون انقلاب اسلامی"، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۱

۳) طاهری، حبیب الله، "انقلاب و ریشه ها"، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۷

۴) فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۸۸

۵) محمدی، منوچهر، "سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران"، نشر دادگستر، ۱۳۸۰

۶) مرتضوی امامی، سید علی، "جنگ نرم، سیرت و صورت انقلاب اسلامی"، سالنامه پژوهش فرهنگی، سال دوازدهم، شماره دوازدهم، زمستان ۱۳۸۹

۷) مرتضی مطهری، "پیرامون انقلاب اسلامی"، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۹۰

۸) ملک زاده، محمد، "مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران"، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۰

۹) منشور دولت اسلامی، "باز خوانی مواضع و انتظارات مقام معظم رهبری از قوه مجریه"، دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر، قم: انتشارات همای غدیر،
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۳۰
علی اکبر دارابکلایی

جمگ نرم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">